The Effect of Using Music Classic (Mozart) towards Student Anxiety Before The Exams

  • Risa Yuspitasari Department of Guidance and Counseling, Faculty of Teacher Training and Education, University of Sultan Ageng Tirtayasa
  • Rahmawati Department of Guidance and Counseling, Faculty of Teacher Training and Education, University of Sultan Ageng Tirtayasa
  • Raudah Zaimah Dalimunthe Department of Guidance and Counseling, Faculty of Teacher Training and Education, University of Sultan Ageng Tirtayasa
Keywords: anxiety before the exam, music classic (mozart)

Abstract

This research aimed to discover the level of anxiety in students before the exam and the effect of music classic (Mozart) to reduce such anxiety. The study was conducted at SMP Negeri 1 Ciruas with students with a high level of anxiety, which has been revealed from the results of the anxiety scale questionnaire using a purposive sampling technique with a total of 68 respondents. This research was used with an experimental method consisting of an experimental group and a control group. From the treatment, the results showed pre-test 12.55 in the high category and post-test 7.852 in the medium category. This shows changes in the results before and after the treatment is given. It can be concluded that the effect of the use of music (Mozart) can reduce student anxiety before the test.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adareth, T., & Purwoko Y. (2017). Musik klasik menurunkan tingkat stress mahasiswa yang akan menghadapi ujian. Jurnal Kedokteran Diponegoro, 6(2), 1269 - 1278. ISSN: 2540-8844

Annisa, D. F., & Ifdil. (2016). Konsep kecemasan (anxiety) pada lanjut usia. Konselor, 5(2), 93-99. ISSN: 1412-9760.

Arumsari, C., Nurkamilah, M., & Kuswita, Y. (2018). Efektifitas bimbingan kelompok untuk mendapatkan informasi kecemasan mahasiswa pendidikan teknologi informasi menghadapi ujian. Jurnal Produktif, 2(1), 30-36. ISSN: 2548-8082

Hyeon-gyeong (2014). A meta-analysis of the music therapy research to reduce stress Korean. Journal of Music Therapy, 16(1), 29-47.

Kurniawan, N. G. (2016). Efektifitas musik klasik (mozart) untuk menurunkan kejenuhan belajar siswa kelas XI SMAN 4 Yogyakarta. Jurnal Bimbingan dan Konseling, 5(7), 1-10. ISSN: 2580-6831

Melati, S. I, Suhadianto, & Pratikto, H. (2018). Efektivitas musik mozart untuk meningkatkan kreativitas verbal. Universitas 17 Agustus 1945. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia. 7(1), 69-78. ISSN. 2301-5985

Nurlaila, S. (2011). Pelatihan efikasi diri untuk menurunkan kecemasan pada siswa-siswi yang akan menghadapi ujian akhir nasional. GUIDENA, 1(1), 1-22. DOI: http://dx.doi.org/10.24127/gdn.v1i1.348

Pranoto, H. (2017). Layanan bimbingan kelompok dalam mengurangi kecemasan peserta didik menghadapi ujian atau tes. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 89-95. ISBN : 978-602-70313-2-6

Raharjayanti, Y. (2019). Dukungan sosial keluarga dan self efficacy siswa SMP dalam menghadapi ujian nasional. Jurnal Promkes: The Indonesian Journal of Health Promotion and Health Education, 7(2), 133-143. Doi: 10.20473/jpk.V7.I2.2019.133-143.

Risyadi, H. (2016). Penurunan tingkat kecemasan dalam menghadapi ujian semester melalui teknik desensitisasi sistematis pada siswa kelas X di SMAN 1 Pleret. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan dan konseling, 5(2), 78-85.

Rizki, R. (2018). Perbedaan kecemasan matematika ditinjau dari pemberian musik klasik mozart. [Skripsi]. Fakultas Psikologi, Universitas Muhammadiyah Malang.

Rudiansyah, Amirullah, Yunus (2016). Upaya Guru dalam Mengatasi Kecemasan Siswa dalam Menghadapi Tes (pencapaian hasil belajar) Siswa di SMP Negeri 3 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa PPKn, 1(1), 96-109.

Saputra, W. N. (2017). Musik dan konseling: sebuah motivasi dengan mengintegrasikan seni kreatif dalam konseling. Prosiding Seminar Bimbingan dan Konseling. ISSN: 2579-9908

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung(ID): CV Alfabeta.

Supradewi, R. (2010). Otak, musik, dan proses belajar. Semarang. Buletin Psikologi, 18(2), 58-68. ISSN: 0854-7108

Yusa, A. (2012). Perbedaan kecemasan ditinjau dari locus of control pada warga binaan pemasyarakatan di rutan kelas 1 Surakarta. [Skripsi]. Fakultas Psikologi, Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Yusuf, M., & Kunto, A. (2008). Metodelogi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Penelitian Gabungan. Jakarta(ID): Prenadamedia Group.

Published
2020-07-22
How to Cite
YuspitasariR., Rahmawati, & DalimuntheR. Z. (2020). The Effect of Using Music Classic (Mozart) towards Student Anxiety Before The Exams. Journal of Family Sciences, 5(1), 47-56. https://doi.org/10.29244/jfs.5.1.47-56