Fin Type Variation of Lionhead Strain Goldfish (Carassius auratus) Offspring

  • M. Syaifudin Program Studi Budidaya Perairan, Fakultas Pertanian, Universitas Sriwijaya
  • Odang Carman Bogor Agricultural University, Department of Aquaculture
  • K. Sumantadinata Bogor Agricultural University, Department of Aquaculture

Abstract

 

Lionhead strain goldfish (Carassius auratus) inheritance produce many variations in phenotype qualitative traits of their offspring that is not common with the parents. Lionhead is an ornamental freshwater fish, they do not have a dorsal fin, but it is a beauty finfish, is popular to the people and have a high economic value. Of the 846 offspring of lionhead is produced in this experiment, and 57,7% of them have dorsal fin (42,3% normal), 13,1% of them have anal fin which did not similar with their parents, 58,6% caudal fin of them did not have similar to their parents. It might be caused by incompletely segregation in meiosis and many gen responsible to certain phenotype trait. Another abnormalities such as no anal fin, blindness, stumped and no pigmen in their gill lamella also occurred.

Key words: Inheritance, fin, phenotype, abnormality

 

ABSTRAK

Ikan maskoki strain lionhead menghasilkan keturunan dengan fenotip yang sangat bervariasi dan berbeda dengan induknya. Ikan ini merupakan ikan hias air tawar yang tidak memiliki sirip punggung namun tetap memiliki keindahan, sehingga menjadi begitu populer di masyarakat dan memiliki nilai ekonomi yang tinggi. Sebanyak 846 keturunan (anakan) telah dihasilkan dalam percobaan ini, dan sebanyak 57,7% dari populasi tersebut memiliki sirip punggung (berarti 42,3% merupakan keturunan normal), 13,1% memiliki sirip dubur yang tidak mirip dengan induknya. Variasi keturunan ikan maskoki strain lionhead ini disebabkan oleh segregasi yang tidak sempurna dalam proses meiosis dan banyaknya gen yang terlibat dalam pembentukan penotip tertentu. Abnormalitas lainnya juga terjadi pada keturunan ikan maskoki strain lionhead ini, seperti tidak adanya sirip dubur, mata buta, tubuh pendek dan tidak adanya pigmen pada lemela insang

Kata kunci: Keturunan, sirip, fenotip, abnormalitas

 

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2007-12-01
How to Cite
[1]
SyaifudinM., CarmanO. and SumantadinataK. 2007. Fin Type Variation of Lionhead Strain Goldfish (Carassius auratus) Offspring. Jurnal Akuakultur Indonesia. 3, 3 (Dec. 2007), 1-4. DOI:https://doi.org/10.19027/jai.3.1-4.