Analisis Faktor-Faktor yang Memengaruhi Nasabah Non-Muslim dalam Menggunakan Jasa Bank Syariah di DKI Jakarta

Main Article Content

Fithri Tyas Hapsari
Irfan Syauqi Beik

Abstract

Islamic banking industry in Indonesia experienced significant growth and development, despite its market share is still small, i.e around 4.9%. Islamic bank is an intermediary institution based on sharia, which serve both muslim and non-muslim. This study analyzes the factors that affect non-Muslim customers in using the services of Islamic banks in Jakarta. Respondents used in this study consist of 50 non-Muslim customers of Islamic banks and 50 non-Muslim customers of conventional banks. The method used is the logistic regression method. Descriptive analysis methods is used to see the trend of non-Muslim customers towards Islamic banks. Factors that are significantly affecting non-Muslim customers in using the services of Islamic banks in Jakarta are the location factor with an odds ratio value of 1.450, factor of administrative advantages with an odds ratio value of 6.790, and religious stimulant factor with an odds ratio value of 2.679.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Alamsyah H. 2012. Perkembangan dan Prospek Perbankan SyariahIndonesia: Tantangan Dalam Menyongsong MEA 2015. [internet]. [diunduh : 2014 Februari 14]. Tersedia pada : http://www.bi.go.id
Alquran Tajwid dan Terjemahannya. Bandung (ID) : PT Syaamil Cipta Media
Amirudin. 2010. Studi Pereferensi dan Segmentasi Pasar BRI Syariah (Kasus Masyarakat Kota Bogor). [Skripsi]. Bogor (ID) : Institut Pertanian Bogor
[BI] Bank Indonesia. 2013. Statistik Perbankan Syariah.[internet]. [diunduh 2014 Mei 29]. Tersedia pada: http//www.bi.go.id
BNI Syariah. 2011. [internet]. [diunduh 2014 Juli 18]. Tersedia pada : http://www.bnisyariah.co.id
[BPS] Badan Pusat Statistisk. 2013. Publikasi. [internet]. [diunduh 2014 mei 29]. Tersedia pada : http://www.bps.go.id
BRISyariah.2011. [internet]. [diunduh 2014 Juli 18]. Tersedia pada : http://www.brisyariah.co.id
Bank Syariah Mandiri. 2012. [internet]. [diunduh 2014 Juli 18]. Tersedia pada : http://www.syariahmandiri.co.id
Gujarati D, Zain S. 1999. Ekonometrika Dasar. Jakarta (ID): Erlangga
Haron S, Ahmad N, dan Planisek S. 1994. Bank Patronage Factors of Muslim and Non-Muslim Customers. Malaysia
Hasan SA, Subhani MI, Osman A. 2012. Consumer Criteria for the Selection of anIslamic Bank: Evidence from Pakistan. MPRA Paper No. 40384, Juli 2012.
Humaeamah R.2006. Faktor-faktor yang Memengaruhi Etnis Cina Non-Muslim menjadi Nasabah di Bank Syariah (Studi Kasus : PT Bank Mega Syariah Indonesia). [Skripsi]. Depok (ID) : Universitas Indonesia
[IFSB] Islamic Financial Services Board. 2014. Islamic Financial Services Industry Stability Report 2014. [internet]. [diunduh 2014 Juli 9]. Tersedia pada : http://www.ifsb.org
Kamus Besar Bahasa Indonesia. 2012. [online]. Tersedia pada : http://www.kbbi.web.id
Kasmir. 2005. Pemasaran Bank. Jakarta (ID) : Kencana
[KEMENAG] Kementrian Agama. 2012. Laporan Tahunan Kehidupan Keagamaan di Indonesia 2012. [internet]. [diunduh 2014 Juli 10]. Tersedia pada : http://www.kemenag.go.id
Machmudah R. 2009. Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Nasabah Non-Muslim Menjadi Nasabah di Bank Syariah (Studi Pada Bank CIMB Niaga Syariah Cabang Semarang).[Skripsi]. Semarang (ID): Institut Agama Islam Negri Walisongo Semarang
Mutasowifin A. 2003. Menggagas Strategi Pengembangan Perbankan Syariah di Pasar NonMuslim. Jurnal Universitas ParamadinaVolume 11, No.1, September 2003
Nachrowi DN. 2002. Penggunaan Teknik Ekonometri. Jakarta (ID) : PT RajaGrafindo Persada
Nawawi I. 2008. Ekonomi Islam Perspektif Teori, Sistem, dan Aspek Hukum. Surabaya (ID): Putra Media Nusantara
Nurul H, Handi R, Mustafa E, dan Ranti W. 2008. Ekonomi Makro Islam Pendekatan Teoritis. Jakarta (ID) : Kencana
Rahayu S. 2005. SPSS Versi 12.00 dalam Riset Pemasaran. Bandung (ID) : Alfabeta
Setiasih D. 2011. Analisis Persepsi, Preferensi, Sikap dan Perilaku Dosen Terhadap Perbankan Syariah (Studi Kasus pada Dosen Fakultas Syariah IAIN Walisongo Semarang ). [Skripsi]. Semarang (ID): Institut Agama Islam Negri Walisongo Semarang
Sugiyono PD. 2008. Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif dan R&D. Bandung (ID): Alfabeta
Supranto J. 2004. Ekonometri. Jakarta (ID): Ghalia Indonesia
Suliyanto. 2005. Analisis Data dalam Aplikasi Pemasaran. Bogor (ID): Ghalia Indonesia
Zamir I, Abbas M. 2008. Pengantar Keuangan Islam Teori & Praktik. Jakarta (ID) : Kencana
Ziliwu, V. 2008. Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Nasabah dalam Menggunakan Tabungan Syariah Plus pada Bank BNI Syariah di Jakarta. [Skripsi]. Bogor (ID): Institut Pertanian Bogor