Produksi Video Promosi Produk Mekari dan Video After Movie Jurnal Partner Awards and Dinner di PT Mid Solusi Nusantara The Production of Mekari Product Promotion Video and After Movie of Jurnal Partner Awards and Dinner at PT Mid Solusi Nusantara

Muhamad Rafif Fadhillah, Gema Parasti Mindara, Fifi Novianti

Abstract

ABSTRACT
PT Mid Solusi Nusantara or commonly known as Mekari, is a company engaged in IT that is making software. Mekari has products such as Journal, Talent, Sleekr, and KlikPajak. Mekari in promoting its products through social media facilities such as Youtube and Instagram. Promotions include graphic design, motion graphics and videography. However, promotion in the form of videography is rarely done because the Creative Marketing division in particular the videography section is still not active on a regular basis for video production. Therefore, the production of videography is aimed at increasing the value of Mekari products and to recognize Mekari products to other businesses.
The Field Work Practices Activity (PKL) is carried out in the Mid Plaza 2 Building, located on Jalan Jend. Sudirman Kav. 10-11, Jakarta Pusat, 10220, Indonesia. This street vendor activity began on February 11, 2019 until May 3, 2019. Data collection was carried out using direct observation techniques, active participation, interviews, and discussions.
The method used in video production involves three stages. These stages include Pre-Production, Production and Post-Production. Stages made in accordance with what was done during the Field Work Practices (PKL) both when working on the script, meeting with clients and video production processes such as editing, rendering to publication.
The results of the video have been made as a promotional media for Mekari companies and the general public who want to find a platform for businesses that are increasingly developing in Indonesia.



ABSTRAK
PT Mid Solusi Nusantara atau biasa dikenal dengan Mekari, merupakan perusahaan yang bergerak dibidang IT yaitu membuat software. Mekari mempunyai produk yaitu Jurnal, Talenta, Sleekr, dan KlikPajak. Mekari dalam melakukan promosi produknya melalui sarana media sosial seperti Youtube dan Instagram. Promosi yang dilakukan berupa desain grafis, motion graphic dan videografi. Namun, promosi berupa videografi jarang dilakukan karena pada bagian divisi Marketing Creative khususnya bagian videografi masih belum aktif secara rutin untuk melakukan produksi video. Maka dari itu, produksi videografi dilakukan bertujuan untuk meningkatkan nilai produk – produk Mekari dan untuk mengenali produk – produk Mekari kepada pembisnis lainnya.
Kegiatan Praktik Kerja Lapangan (PKL) dilaksanakan di Gedung Mid Plaza 2, yang berlokasi di Jalan Jend. Sudirman Kav. 10-11, Jakarta Pusat, 10220, Indonesia. Kegiatan PKL ini dimulai pada tanggal 11 Februari 2019 sampai 3 Mei 2019. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan teknik observasi langsung, partisipasi aktif, wawancara, dan diskusi.
Metode yang digunakan dalam produksi video melibatkan tiga tahapan. Tahapan tersebut antara lain Pra Produksi, Produksi dan Pasca Produksi. Tahapan yang dibuat sesuai dengan apa yang dilakukan saat Praktik Kerja Lapang (PKL) baik saat mengerjakan script, bertemu dengan klien maupun proses produksi video seperti editing, rendering hingga publikasi.
Hasil video yang telah dibuat sebagai media promosi untuk perusahaan Mekari dan masyarakat umum yang ingin mengetahui satu platform untuk bisnis yang semakin berkembang di Indonesia.

Authors

Muhamad Rafif Fadhillah
Gema Parasti Mindara
gemaparasti@gmail.com (Primary Contact)
Fifi Novianti
Author Biography

Gema Parasti Mindara, Sekolah Vokasi, IPB University

Manajemen Informatika

Article Details