Non-Muslim Customer Preferences towards Islamic Banks in Semarang

Main Article Content

Nur Baethi Hariyana
Laily Dwi Arsyianti

Abstract

The prohibition of riba is applied by all religions. Islamic banking has a potential to attract non-Muslim customers. Semarang, both the regency and the city, has the largest non-Muslim population in Central Java. Currently, the number customers using Islamic banks has reached 22 million in 2017. This nominal can be escalated by elaborating non-Muslim preference towards Islamic banks. Therefore, this study aims to determine the factors that influence the preferences of non-Muslim customers towards Islamic banks in Semarang regency and the city. There are 120 respondents who have been interviewed, consisting of 60 respondents are Islamic bank customers and 60 respondents are conventional bank customers. They are selected based on non-probability sampling technique. Logistic regression method is employed to analyze the data. Results show the preferences of non-Muslim customers using Islamic banks are knowledge, profit sharing, religions, administrative profit, and income. Islamic banks can target non-Muslim customers through actively involved in disseminating Islamic financial products.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Aisyah. (2017). Perkembangan Perbankan Syariah di Inggris [retrieved 2019 Mei 19]. Available at: http://www.ibec-febui.com/perkembangan-perbankan-syariah-di-inggris/.

Anggraini, R., Yuliani, & Umrie, R. 2017. Analisis tingkat kesehatan bank syariah sebelum dan sesudah spin off. Ekspektra: Jurnal Bisnis dan Manajemen, 1(1), 11-20.

Antonio, S. 2016. Konversi Jadi Cara Tingkatkan Share Perbankan Syariah [retrieved 2019 Mei 19]. Available at: https://www.republika.co.id/berita/ekonomi/syariah-ekonomi/16/12/28/oiv8ye368-konversi-jadi-cara-tingkatkan-share-perbankan-syariah.

Ayyubi, S. E. & Lubis. D. (2015). Filosofi Ekonomi Syariah. Bogor (ID), IPB Press.

Barna, F. P. (2010). Analisis Faktor-faktor yang Memengaruhi Preferensi Nasabah Bank Syariah. (Undergraduate Thesis, UIN Syariah Hidayatullah, Jakarta, Indonesia). Available at: http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/21527.

Budiawati, A. D. (2017). Industri Syariah AS Semakin Berkembang [retrieved 2019 Mei 19]. Available at: https://www.dream.co.id/dinar/industri-syariah-di-amerika-serikat-semakin-berkembang-170320v.html.

Dina, M. (2016). Ledakan Jumlah Penduduk Sebabkan Peningkatan Beban Negara [retrieved 2019 Mei 1]. Available at: https://www.beritasatu.com/kesehatan/380628/ledakan-jumlah-penduduk-sebabkan-peningkatan-beban-negara.

Haris, M. (2015). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Preferensi Nasabah Terhadap Bank Syariah di DKI Jakarta. (Undergraduate Thesis, Institut Pertanian Bogor, Bogor, Indonesia). Available at: https://repository.ipb.ac.id/jspui/bitstream/123456789 /75934/1/H15mha.pdf.

Hapsari, F. T. & Beik, I. S. (2014). Analisis faktor-faktor yang memengaruhi nasabah non-Muslim dalam menggunakan jasa bank syariah di DKI Jakarta. AL-MUZARA’AH, 2(1), 75-94.

Lilis, S. (2017). Ternyata Ada 22 Juta Nasabah Bank Syariah [retrieved 2018 Juni 26]. Available at: http://wartakota.tribunnews.com/2017/10/07/ternyata-ada-22-juta-nasabah-bank-syariah.

Jain, L. C. (1929). Indigenous banking in India. London (UK), Macmillan and Co, Limited.

Juanda, B. (2009). Ekonometrika Pemodelan dan Pendugaan. Bogor (ID), IPB Press.

Machmudah, R. (2009). Faktor-faktor Yang Memengaruhi Minat Nasabah Non Muslim Menjadi Nasabah Bank Syariah (Studi Pada Bank CIMB Niaga Syariah Cabang Semarang) (Undergraduate Thesis, IAIN Walisongo Semarang, Semarang, Indonesia). Available at: http://eprints.walisongo.ac.id/3760/.

Megawaty. (2015). Analisis Pengetahuan Konsumen Mengenai Perbankan Syariah dan Pengaruhnya terhadap Keputusan Menjadi Nasabah pada PT. Bank Tabungan Negara Syariah (Persero) Cabang Makassar. Makasar (ID), STIM Nitro Makassar.

Munandar, J. M., Udin, F., & Amelia, M. (2012). Analisis faktor yang mempengaruhi preferensi konsumen produk air minum dalam kemasan di Bogor. Jurnal Teknologi Industri Pertanian, 13(3).

Mustafa, H. (2000). Teknik Sampling [retrieved 2019 Januari 28]. Available at: http://www.academia.edu.

Nurhipnudin, I. (2015). Analisis Faktor-faktor yang Memengaruhi Minat Bertransaksi Mahasiswa Non-Muslim pada Bank Syariah. (Undergraduate Thesis, IAIN Sunan Kalijaya, Yogyakarta, Indonesia).

Puspasari, E. D., Sarma, M., & Najib, M. (2017). Preferensi konsumen dan strategi pemasaran produk puree bayam organik (Studi kasus: CV. Addin Abadi Bogor). Journal of Agroindustrial Technology, 27(2), 209-216.

Rama, A. (2015). Analisis deskriptif perkembangan perbankan syariah di Asia Tenggara. The Journal of Tauhidinomics, 1(2), 105-123.

Rostanti, Q. & Zuraya, N. (2013). Nasabah Non-Muslim Permata Bank Syariah Capai 170 Ribu Orang [retrieved 2018 Juni 26]. Available at: https://www.republika.co.id/berita/ekonomi/syariahekonomi/13/05/03/mm7nur-nasabah-nonmuslim-permatabank-syariah-capai-170-ribu-orang.

Rifai, N. (2017). Persepsi Masyarakat Non-Muslim terhadap Minat Menjadi Nasabah Bank Syariah di Surakarta. (Undergraduate Thesis, IAIN Surakarta, Indonesia).

Sugiarto, Kelana, S., Herlambang, T., Sudjana, R., & Brastoro. (2000). Ekonomi Mikro Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta (ID), PT Gramedia Pustaka Utama.

Sumarwan, U. (2011). Perilaku Konsumen: Teori dan Penerapannya dalam Pemasaran. Bogor (ID), Ghalia Indonesia.

Uniyanti. (2018). Faktor-faktor yang Memengaruhi Minat Nasabah Menabung di Bank Syariah. (Undergraduate Thesis, UIN Alauddin Makassar, Makassar, Indonesia). Available at: http://repositori.uin-alauddin.ac.id/12592/1/FAKTOR-FAKTOR%20YANG%20 MEMENGARUHI%20MINAT%20NASABAH.pdf.

Yatie, V. A. (2014). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi nasabah menabung: Studi kasus bank syariah di Surabaya. Jurnal Akuntansi UNESA, 3(1).