Kepuasan dan Loyalitas Konsumen Restoran Bakso Bakwan Malang

Main Article Content

Noer Amelia Dwi Hersanty
Narni Farmayanti
Triana Gita Dewi

Abstract

Bakso is the popular food in Indonesia and has many kinds of variation. One of them is Bakso Bakwan Malang Cak Su Kumis which has been established for decades by maintaining its unique taste. This study aims to identify the characteristics, analyze the level of satisfaction and the consumer loyalty. In this study, there were 100 respondents included. The methods used in this study are descriptive analysis, Customer Satisfaction Index (CSI), Importance Performance Analysis (IPA) and brand loyalty pyramid analysis. The results of the CSI analysis showed that the value of customer satisfaction has a score of 79,99 which states that consumers are satisfied. Besides that, analysis of the level of consumer loyalty shows that even though consumers are satisfied with the restaurant performance, consumers are not loyal yet. Hence, the performance improvement can be conducted by improving attributes with low performance such as sale promotion, serving time, name board, price and food hygiene.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Dwi HersantyN. A., FarmayantiN., & DewiT. G. (2023). Kepuasan dan Loyalitas Konsumen Restoran Bakso Bakwan Malang. Jurnal Agribisnis Indonesia (Journal of Indonesian Agribusiness), 11(2), 326-340. https://doi.org/10.29244/jai.2023.11.2.326-340
Section
Articles
Author Biography

Triana Gita Dewi, Departemen Agribisnis, Fakultas Ekonomi dan Manajemen, Institut Pertanian Bogor

Jl. Kamper Wing 4 Level 5, Kampus IPB Darmaga, Indonesia

References

Adelina, D., Siregar, M. R. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Dengan Kepuasan Sebagai Pemediasi Pada Konsumen Restoran Canai Mamak KL di Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Manajemen, 4(1), 245-257. https://doi.org/10.24815/jimen.v4i1.90

Alka, M. S. (2017). Analisis Kepuasan dan Loyalitas Konsumen D’Besto Cabang Ciawi Bogor [skripsi]. Bogor: Institut Pertanian Bogor.

Amanda, T., Nurmalina, R., & Jahroh, S. (2021). Pengaruh Bauran Pemasaran terhadap Loyalitas Pelanggan Restoran Waroeng Hotplate Odon Bogor. Jurnal Agribisnis Indonesia, 9 (1), 43-54. https://doi.org/10.29244/jai.2021.9.1.43-54

Ardiansya, M. A. (2020). Analisis Kepuasan dan Loyalitas Konsumen Pada Bakso Boedjangan Dramaga [skripsi]. Bogor: Institut Pertanian Bogor.

Bayhaqi, A. (2021). Sandiaga Dorong Milenial Mulai Menggeluti Bisnis Kuliner. merdeka.com. Diunduh 22 Sep 2021. https://m.merdeka.com/peristiwa/sa ndiaga-dorong-milenial-mulai- menggeluti-bisnis-kuliner.html

[BPS] Badan Pusat Statistik. (2019). Penduduk, Laju Pertumbuhan Penduduk, Distribusi Persentase Penduduk, Kepadatan Penduduk, Rasio Jenis Kelamin Penduduk Menurut Provinsi/Kabupaten/Kota, 2018-2020. Jakarta: Badan Pusat Statisik

Deanda, A. O. (2017). Analisis Kepuasan dan Loyalitas Konsumen Pada Waroeng Spesial Sambal Bogor [skripsi]. Bogor: Institut Pertanian Bogor.

Durianto, D., Sugiarto, & Sitinjak, T. (2004). Strategi Menaklukan Pasar Melalui Riset Ekuitas dan Perilaku Konsumen. Jakarta: PT Gramedia Pustaka utama.

Fauzia, S, Relawati R, & Ningsih, G. M. (2020). Faktor yang Memengaruhi Kepuasan dan Loyalitas Konsumen Rumah Makan Langensari. Journal of Agricultural Socioeconomics and Business, 3(1), 22-31. https://doi:10.22219/agriecobis.Vol3.No1.22-31

Fitriani, L. N., Nurhadi, E., & Parsudi, S. (2018). Analisis Tingkat Kepuasan dan Loyalitas Konsumen Rumah Makan Sate Ayam Ponorogo H. Turki Sobikun. Agridevina Berkala Ilmiah Agribisnis, 7(2), 7-13. https://doi.org/10.33005/adv.v7i2.2101

Hanifah, A. F. (2017). Analisis Kepuasan Konsumen Restoran Ayam Bakar Mas Mono Cabang Salemba Jakarta Pusat [skripsi]. Bogor: Institut Pertanian Bogor.

Hasani, A. (2017). Analisis Kepuasan dan Loyalitas Konsumen Restoran Sop Ayam Pak Min Klaten Cabang Bogor [skripsi]. Bogor: Institut Pertanian Bogor.

Horax, M., Sanjaya, L., Pratiwi, J., & Yosephine, A. (2017). Analisis Kepuasan Konsumen terhadap Pelayanan Restoran Cepat Saji (Restoran X) dengan Metode Service Quality (Servqual). Jurnal Metris, 18 (2), 65-74.
https://ejournal.atmajaya.ac.id/index.php/metris/article/view/2350/1100

Nugroho, B. A. (2005). Strategi Jitu Memilih Metode Statistik Penelitian dengan SPSS. Yogyakarya: Penerbit Andi.

Shelbiana, A., & Trimo, L. (2022). Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Sayuran terhadap Pengguna E-Wallet Go-Pay di Kota Jabodetabek. Jurnal Agribisnis Indonesia, 10 (2), 211-221. https://doi.org/10.29244/jai.2022.10.2.211-221

Siagian, D. S. (2003). Metode Statistika Untuk Bisnis dan Ekonomi. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Simamora, B. (2002). Panduan Riset Perilaku Konsumen. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.