Perencanaan Strategis dengan Pendekatan Balance Scorecard pada Perusahaan Properti (Studi Kasus : Elang Group)

Ratih Wulandari, Idqan Fahmi, Rita Nurmalina

Abstract


The objectives of this study were to determine the strategic factors of the internal and external environments, analyze alternative strategies, to develop strategic targets and strategic maps, set key performance indicator (KPI), and determine the weight of each balanced scorecard perspective (BSC), and weight of each KPI. The research methods used were SWOT and BSC analysis. The business environment identification conducted at Elang Group resulted in eight internal factors and five external factors that influence the company's strategy to survive and to become more competitive. Following this, the process of SWOT analysis was carried out. There are four alternative strategies that can be implemented by Elang Group in improving its performance. The result of SWOT analysis was then translated into 15 strategic targets that form a causal relationship. The design of key performance indicators (KPI) determined 25 KPI divided into four Balanced Scorecard perspectives. In the financial perspective, the highest average KPI weight for return on investment (ROI) is 41,4 percent.

Keywords: balance scorecard, SWOT, key performance indicators, property, Elang group

ABSTRAK

Tujuan dari penelitian ini adalah menetapkan faktor–faktor strategis dari lingkungan internal dan eksternal; menganalisis alternatif strategi; menyusun sasaran strategis dan peta strategis; menetapkan key performance indicator (KPI); dan menetapkan bobot dari masing-masing perspektif balanced Scorecard (BSC), dan bobot dari masing-masing KPI. Metode penelitian yang digunakan adalah analisis SWOT dan BSC. Hasil identifikasi lingkungan bisnis yang dilakukan di Elang Group terdapat delapan faktor internal di perusahaan, dan lima faktor external perusahaan yang berpengaruh terhadap strategi perusahaan untuk dapat bertahan dan semakin kompetitif. Dari hasil identifikasi kemudian dilakukan proses analisis SWOT. Terdapat empat alternatif strategi yang dapat dilakukan oleh Elang Group dalam meningkatkan kinerjanya. Hasil dari analisis SWOT, kemudian dijabarkan kedalam sasaran-sasaran strategis yang membentuk hubungan sebab akibat. Terdapat 15 sasaran strategis (SS). Perancangan key performance indicators (KPI) ditetapkan KPI sebanyak 25 KPI yang terbagi dalam empat perspektif Balanced Scorecard. Pada perspektif finansial didapatkan bobot rata-rata KPI tertinggi untuk return on investment (ROI) sebesar 41,4 persen.

Kata kunci: Balance Scorecard, SWOT, key performance indicators, property, Elang group


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17358/jabm.3.2.299

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


__________________________________________________________

Editorial Office

Jurnal Aplikasi Bisnis dan Manajemen (JABM)

School of Business, Bogor Agricultural University (SB-IPB)

Jl. Raya Pajajaran Bogor 16151
Telp. 0251-8313813, Fax. 0251-8318515
Email: jabm.ipb@gmail.com ; jabm@sb.ipb.ac.id

Visitor